مبانی نظری سلامت مالی شرکت ها

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری سلامت مالی شرکت همراه با رفرنس های2023-2022و1402-1401 (مرداد ماه 1402)

بخشی از متن:
پیش‌بینی دقیق عملکرد آینده شرکت برای سرمایه‌گذاران جهت کسب سود در معاملات اوراق بهادار مهم می‌باشد. یک مثال از این پیش‌بینی، احتمال ورشکستگی شرکت می‌باشد. زمانی که شرکت‌ها دچار ورشکستگی می‌شوند، احتمال بالایی وجود دارد که از بورس اوراق بهادار خارج شوند و این نیز تأثیر قابل‌توجهی بر سرمایه‌گذاران دارد؛ بنابراین، در بورس اوراق بهادار شرکت‌هایی که درخطر بالای خروج از بورس قرار دارند، به‌عنوان سهام تحت نظارت تلقی می‌شوند. شناسایی علائم عدم سلامت مالی در مرحله اول برای سرمایه‌گذاران سودمند است (هوساکا ، 2019).
شرکت‌ها سطح بهینه نقدینگی خود را با تعیین میزان اهمیت هزینه‌های نهایی و منافع نهایی ناشی از نگهداری وجه نقد تنظیم می‌کنند. نکته مهم این است که سطح مطلوبی از وجه نقد برای شرکت‌ها وجود دارد که در آن مدیریت براساس تحلیل هزینه منفعت و افزایش ارزش شرکت نسبت به نگهداری آن تصمیم‌گیری می‌کند. نگهداری وجه نقد از احتمال بحران مالی می‌کاهد و به‌عنوان ذخیره امن برای مواجه با زیان‌های غیرمنتظره به شمار می‌رود. مدیریت برای حداکثر سازی ثروت سهامداران، باید مانده وجه نقد شرکت را به نحوی تنظیم نماید که منافع نهایی ناشی از نگهداری وجه نقد با هزینه نهایی آن برابر شود (پورغفار و قادرزاده‌اسکویی، 1400).
نگهداری دارایی‌های نقدی هزینه‌های خاص خود دارد، به‌نحوی‌که نگهداری زیاد وجه نقد منجر به تضاد نمایندگی بین مدیران و سهامداران می‌گردد. این امر به‌نوبه خود منجر به افزایش اختیارات مدیریت‌شده و درنهایت ممکن است به منافع سهامداران آسیب وارد کند؛ به‌عبارت‌دیگر، ازآنجاکه وجوه نقد دارای نرخ بازده پایینی بوده و به‌طور آشکاری بر بازده بازار و همچنین بر عملکرد شرکت‌ها اثرگذار است، لذا نگهداری وجه نقد بالا، می‌تواند منجر به ایجاد هزینه فرصت برای شرکت شود. از طرف دیگر عدم نگهداری وجه نقد برای شرکت‌هایی که با محدودیت تأمین مالی روبرو هستند ممکن است باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری آنان شده و بر بازده شرکت تأثیر منفی داشته باشد (چان ، 2019).
تحقیقات و تحلیل‌های همه‌جانبه‌ی بازارهای اوراق بهادار و نتیجه‌گیری صحیح می‌تواند سرعت رشد و شکوفایی این بازارها را تحقق بخشد. بورس‌های معتبر دنیا نشان داده‌اند که در تأمین و جمع‌آوری سرمایه موفق بوده و این حاصل اعتماد سهامداران به بازارهای سرمایه و کارایی بازار است، به‌نحوی‌که مطمئن هستند سرمایه‌های آن‌ها به هدر نرفته و سودهای معقولی به ارمغان می‌آورد. تحقیق پیرامون مقوله‌های مختلف مؤثر بر بازار سهام می‌تواند به تصمیم‌گیری صحیح سهامداران کمک کند و تخصیص بهینه‌ی منابع اقتصادی به نحو مطلوب‌تری صورت گرفته و وضع سرمایه‌گذاری بهتر گردد (قائمي و همکاران، 1382). 
بحران مالی اخیر اثبات کرد که حتی بهترین شرکتهای بین المللی بایستی بطور دائم واقعیت مالی خود و شرکتهای زیرمجموعه را پایش نمایند، براساس آمار جمع آوری شده توسط شرکت بین  المللی اویلر-هرمس بعد از بحران سال 2008 تعداد شرکتهای درمعرض ورشکستگی در آمریکا 54% در اسپانیا %118 و در انگلستان %56 رشد کردهاند. مطالعات نشان میدهند که آشفتگی مالی می تواند برای اعتبار دهندگان و سایر ذینفعان هزینه بر باشد لذا با عکس العمل در زمان مناسب می تواند این نوع هزینه ها را کاهش و یا از بروز آنها جلوگیری نمود(تهرانی وهمکاران،1401).
2-2-مبانی نظری سلامت مالی شرکت
2-2-1-مفهوم سلامت مالی
سلامت مالی شرکتها موضوعی است که با بحث تداوم فعالیت، درماندگی مالی، ورشکستگی در ارتباط است. در ادبیات موضوعی نامهای مختلفی برای سیستم هشدار مالی استفاده شده است  که عبارتند از ، پیش بینی درماندگی مالی   ، پیش بینی ورشکستگی   پیش بینی سلامت مالی  ، پیش  بینی افول شرکت  (تهرانی وهمکاران،1401).
امروزه اجتناب از ورشکستگی بعنوان راهبردی بنیادی است که هدف آن تضمین فعالیت های تجاری شرکت می باشد، بحث پیش بینی سودآوری وارزیابی تداوم فعالیت ها مورد توجه محققان است. سلامت مالی به مفهوم توان سود آوری و تداوم فعالیت واحد اقتصادی برای کلیه ذینفعان و سهامداران  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است واساسا همه ذی نفعان در واحدهای اقتصادی به داشتن ابزارهای مناسبی که بتوانند سود آوری و تداوم فعالیت این واحدها را پیش بینی وارزیابی کنند علاقمندند؛آنجائیکه صورتهای مالی تنها منبع اطلاعاتی مشترك دراختیار کلیه ذینفعان است اما از جمله مسائلی که در این گزارش ها بطورمشخص منعکس نمی شود، سلامت مالی وقدرت نسبی تداوم  فعالیت آن در آینده است(فلاح ،1394).
پيشرفت سريع فن آوري و تغييرات محيطي وسيع، شتاب فزاينـده اي بـه اقتصـاد بخشـيده اسـت، رقابت روز افزون بنگاه هاي اقتصادي دستيابي به سود را محدود و احتمال عدم تـوان ايفـاي تعهـدات و توقف فعاليت هاي آنها را افزايش داده است . ورشكستگي هاي بي سابقه اخير شركت هاي بزرگ در سـطح بين المللي و نوسان هاي بورس اوراق بهادار در ايران، وجود بحران هاي مالي در شركت ها و صنايع مهـم داخلي و تأثير آنها در ورشكستگي و نابودي شركت ها كه از آنها مي توان به سونامي وحشتناك مالي يـاد كرد نگراني هايي را ايجاد كرده كه نياز به وجود ابزارهايي براي ارزيابي توان و سـلامت مـالي شـركت ها بـا توجه به شرايط محيطي را نشان مي دهد(پورعلی،1392).


فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-مبانی نظری سلامت مالی شرکت
2-2-1-مفهوم سلامت مالی
2-2-2-عمده‌ترین معيارهاي سلامت مالی
2-2-3-شاخص هاي سلامت مالی
2-3-مبانی نظری ارتباط سلامت مالی ومتغیرهای حسابداری و نظارتی
2-3-1- معیارهای نظام راهبری و سلامت مالی شرکت
2-3-2- معیار های نظارتی کمیته حسابرسی و سلامت مالی شرکت
2-3-3- معیار های عملکرد مالی شرکت و سلامت مالی شرکت
2-3-4- نسبت های نقدینگی و سلامت مالی شرکت
2-3-5- معیار های ریسک و سلامت مالی شرکت
2-3-6- معیارهای محافظه کاری شرکت و سلامت مالی شرکت
2-3-7- شاخص های سرمایه فکری شرکت و سلامت مالی شرکت
2-3-8- کارایی سرمایه گذاری شرکت و سلامت مالی شرکت
2-3-9- نسبت های مالی و سلامت مالی شرکت
2-3-10- کاربرد هوش مصنوعی و سلامت مالی شرکت
2-3-11-مدیریت ریسک وسلامت مالی
2-4- اهمیت مطالعه سلامت مالی شرکت
2-5-پیشینه تحقیقات انجام شده درموردموضوع سلامت مالی شرکت
2-5-1-پیشینه داخلی تحقیقات انجام شده سلامت مالی شرکت 1402-1401
2-5-2-پیشینه خارجی تحقیقات انجام شده سلامت مالی شرکت 2023-2022
منابع .....................
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 2956 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:243 کیلوبایت

 قیمت: 140,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252