پاورپوینت فصل دهم کتاب خانواده درمانی گلدنبرگ (نظریه و روال کار در رویکرد های پیام رسانی/ راهبردنگر)

دسته بندي : کتاب » روانشناسی و روانپزشکی
پاورپوینت فصل دهم کتاب خانواده درمانی گلدنبرگ (نظریه و روال کار در رویکرد های پیام رسانی/ راهبردنگر) در قالب pptx و در حجم 73 اسلاید:

بخشی از متن:
پیام رسانی عامل بسیار مؤثری در پی ریزی جنبش خانواده درمانی بوده است و از بدو تأسیس آن در اواخر دهه ۱۹۵۰، شقی فریبنده را برای شیوه های رسمی تفهیم آسیب روانی ارایه کرده است. برای مثال، در دیدگاه سنتی روانکاوی یا روانپریشی، تعارض بین مادر و دختر نوجوان به خاطر آن است که مادر با فرزند خود همانندسازی افراطی به عمل آورده و احتمالا مشکلات حل نشده نوجوانی خود را به و فرافکنی کرده است.

 دختر نافرمان هم که هویت شخصی ناقصی دارد، ممکن است بسیاری از ویژگیهای مادر خود را درون فکنی کند، ولی در همین ضمن دستخوش «بحران هویت» هم شده باشد. اما بنا به ادعای افرادی مانند گریگوری بینسون، دان جکسون، جی هیلی، جان ویکلند، و پال واتزلاو یک این امکان وجود دارد که بتوان این تعارض را نه بر اساس مسایل جداگانه دو فرد، بلکه در قالب رابطه بدکاری درک کرد که خودش را به صورت یک فرایند تبادل پیام نادرست نمایان می سازد. 

توجه کنید که هرگاه ما دیدگاه دوم را اتخاذ کنیم، تأكيد ما از گذشته به اینجا و اکنون، از تحلیل های درونی هر فرد به الگوی تکراری تعامل و تبادل پیام، و از توجه به آسیب روانی در یک یا هر دو عضوخانواده به درک نحوه تکوین یک الگوی ارتباطی بدکار تغییر خواهد کرد. 

مشاجرات مکرر این افراد حالت دوری پیدا می کند: «من غر می زنم، چون تو به حرفهای من گوش نمی دهی»؛ «نه، مامان، قضیه طوری دیگری است؛ من به حرفهای تو گوش نمی دهم، چون تو غر می زنی.» در این شیوه ی مفهوم سازی به جای سوال چرا ، به سؤال چه چیزی توجه می شود - یعنی، فرایند جاری بین افراد و نحوه ی تعامل، تعريف، و بازگویی روابط از دید همان اشخاص، الگوهای پیام رسانی سبک و یا شیوه ی تبادل اطلاعات (رمزگردانی و رمزگشایی اطلاعات) در داخل خانواده، دقت، وضوح، با درجه ابهام پیامها ، ورفتاری یا عملی این پیام رسانی - به علاوه محتوای پیامها این روابط را تعیین می کند. 
دسته بندی: کتاب » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 4623 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 73

حجم فایل:271 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252